Антоніми в творчості Т.Шевченка 

Конспект уроку української мови у 5 класі

Download
Сидорович Л.В. Антоніми в творчості Шевч
Microsoft Power Point Presentation 1'015.5 KB
Download
Сидорович Л.В. Антоніми в творчості Т.Ше
Microsoft Word Document 928.0 KB

Навчальні цілі:

v поглибити знання учнів про антоніми;

v навчити визначати їх у реченнях, правильно вживати у мовленні;

vзбагачувати словниковий запас школярів;

v знати й шанувати творчість Т.Шевченка;

vвиховувати в дітей почуття патріотизму, відчуття краси, милозвучності мови.

 Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть:

§  знати про антоніми та їх необхідність у мові;

§  вміти знаходити антоніми в різних текстах, «бачити» їх в повсякденному житті;

§  розуміти, що багатство мови складається з багатьох чинників.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

 

Методи організації навчальної діяльності учнів: робота в парах, «мозковий штурм».

 

Обладнання та матеріали:  ноутбук, презентація, підручник, таблиця, словники, «Кобзар» Т.Шевченка, збірник «Золоті сторінки української поезії».

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашньої вправи (зачитати виписані синонімічні ряди).
2. Гра «Знайди синоніми» (робота в парах).

Зійшлись, побрались, поєднались, помолоділи, підросли.

Завдання: згрупувати синоніми за значеннями. Знайти зайве слово.

Планета, земля, світ, лад, мир, згода, добре, земна куля.

Мужність, розмова, відвага, бесіда, хоробрість, балачка, качка, сміливість, говірка.

Кричати, волати, йти, верещати, просуватись, сміятись, шкандибати, топати, репетувати, брести.

Іскриться, сміється, переливається, біжить, регоче, сріблиться.

Що таке синоніми? Якими частинами мови можуть бути виражені?

II. Оголошення теми та мети уроку.

III. Мотивація нвчання школярів.

Українська мова – милозвучна й багата. Але цими багатствами потрібно вміло користуватися й постійно їх примножувати.  Сьогодні ми поглибимо знання про антоніми й пригадаємо окремі факти з біографії Т.Шевченка.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Презентація «Антоніми в художній спадщині Т.Шевченка».

Завдання: знайти слова з протилежним значенням. Як такі слова називаються?

 

1. Молодший – старший

2. Бідні – багаті

Убогі – заможні

Голі – одягнені

Сумні – веселі

3. Море – суша

  

 

4. помешкання багате – бідне

 

 

    

5. Багато – мало (людей)

6. життя – смерть

 

    

7. ніч – день

 

 

  

8. ліс – степ

 

2. Робота за підручником.

1)  Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

3. Вибірковий диктант. Завдання: виписати з цитат Т.Шевченка антоніми.

Бо все гине, - Слава не поляже; Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі, Чия правда, чия кривда І чиї ми діти.

Як кобзар співає, то серце сміється, сліпі очі плачуть...

Доле, дети! Доле. Де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, Боже,  То дай злої, злої!

Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало моє... лани, гаї, сади. І ми, жартуючи, погнали, чужі ягнята до води.

І день іде, і ніч іде. Не зійде сонце. Тьма і тьма!

Орися ж ти, моя ниво, долом та горою!

На панщині пшеницю жала, втомилася; не спочивать пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать.

І сниться їй той син Іван і уродливий, і багатий, не одинокий, а жонатий, на вольній бачиться, бо й сам уже не панський, а на волі.

Крізь верби сонечко сіяє і тихо гасне.

Отак я іноді тобою, тобою, серце, молодою, старії очі веселю.

В тім гаю, у тій хатині, у раю я бачив пекло.

 

4. Записати на дошці речення. Визначити граматичну основу речення – підмет і присудок. Які це речення за будовою?

Заступила чорна хмара та білую хмару, виступали з-за Лиману з турками татари.

А літа пливуть за ними, пливуть собі стиха, забирають за собою і добро, і лихо.

5. Як називається така синтаксична конструкція? (звертання).

Світе ясний! Світе тихий! Світе вольний, несповитий!

6. «Мозковий штурм».

Що таке лексичне значення слова? Одно-, багатозначне слово?

Завдання: дібрати якомога більше  антонімів до багатозначних слів.

 


Чорна тканина — біла

Чорні думки — світлі

Чорна робота — легка

Ясний розум – затуманений

Ясні фарби – темні

Ясна голова - нерозумна

Тиха їзда — швидка

Тиха розмова — голосна

Тихий сон — неспокійний


 

7. Творча робота.

Завдання: скласти три речення, використовуючи антоніми.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Відгадай загадку».

Завдання: відгадати загадки, знайти протилежні за значенням слова. Як називаються такі слова?

1) Коли іде, то гомонить, Коли зупиниться — мовчить. (Годинник.)2) Білі мухи налетіли,  чорну землю густо вкрили. (Сніг.)3) Чорна корова  всіх поборола, а білий віл всіх людей підвів. (Ніч і день.)4) Золотий пішов, а срібний прийшов. (Сонце, місяць.)

2.    Виберіть із наведених прикметників п'ять пар антонімів.Поясніть лексичне значення слів-антонімів.Краще гірка правда, ніж солодка брехня.Добро пушить, а лихо сушить.Зроби сьогодні те, що хочеш відкласти на завтра.

Мала праця краща за велике безділля. Гірко зароблено, солодко їсться. Вченому світ, невченому тьма.Знайти друга легко, важко — вберегти. М’яко стеле, та твердо спати.

VI. Підсумки уроку.

VIІ. Оцінювання.

VIІІ. Домашнє завдання. Вивчити про антоніми, виконати вправу 370.

   

Фразеологізми. Тренувальні вправи

Конспект уроку української мови у 6 класі

Download
Сидорович Л.В.. Фразеологізми ..doc
Microsoft Word Document 82.0 KB
Download
Сидорович Л.В. Фразеологізми.pptx
Microsoft Power Point Presentation 495.2 KB

Фразеологізми. Тренувальні вправи

/6 клас/

Навчальні цілі:

·        поглибити й закріпити знання учнів про фразеологізм;

·            Вивчити нові фразеологізми;

·          вчитися доречно вживати їх у власному мовленні;

·        закріпити навички користування фразеологічним словником;
формувати вміння з’ясовувати значення сталих словосполучень, визначати їх роль у мовленні;

·        розвивати увагу до слова, спостережливість, образне мислення.

Очікувані результати. Після уроку учні будуть:

Знати багато нових фразеологізмів і їх значення;

Вміти влучно використовувати фразеологізми у мовленні,добирати синоніми й антоніми до фразеологізмів, користуватися словником;

Розуміти значення фразеологізмів для української мови.

Тип уроку. Урок закріплення знань.

Обладнання. Ноутбук, підручник, презентація, таблиця, картки, словники.

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вашим завданням додому було постежити за мовленням своїх рідних і виписати фразеологізми, які вони найчастіше вживають.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Слово вчителя.

Цей урок незвичайний. Ми йдемо в гості!

-         Чи любите ви ходити в гості?

-         Як у себе зустрічаєте гостей?

Ви отримали запрошення: «Любий друже! Щиро запрошую тебе в гості. Бажаю провести час із користю. Гарний настрій гарантую! Слово.

P.S. Гадаю, ти знаєш, де живуть слова?».

- Які словники ви знаєте? Пригадайте.

ІV.Повідомлення теми, мети й завдань.

1.     Вступне слово.

Ми вирушаємо в гості до Слова, яке живе в незвичайних будинках – словниках. Але чи вмієте ви поводитися в гостях? Чи не завдаєте прикрощів господарям? Зараз перевіримо.

Прочитайте прислів`я на слайдах. Чого вони нас навчають?

 Презентація (слайд 3).

Вітали, а за здоров`я не питали.

Будьте, як вдома, але поводьтесь, як у гостях.

Пташку пізнають по пір`ю, а людину по мові.

Незваний гість гірше татарина.

2.     Бесіда.

-         А яким має бути гість? Підберіть синоніми (чемним, скромним, ввічливим).

-         А як можна привітатися? (Доброго дня, доброго здоров`я, Вітаю вас, доброго ранку, привіт).

з.Фразеологізми в малюнках (слайди 4-10).

А зараз ми з вами розгадаємо фразеологізми, заховані в малюнках, і з`ясуємо, як не треба зустрічати гостей і чим не варто їх пригощати.

Поцілувати замок – не застати когось вдома;

Годувати буханцями; лящами  - бити;

Годувати гарбузами - відмовляти;

Годувати з ложечки – надмірно опікуватися.

Горох з капустою - що-небудь невпорядковане, нерозбірливе.

Щоби гостям у вас було добре, що вони як вареники в маслі купалися, не варто й гостям робити такого:

Сушити зуби на сонці – безпричинно сміятися, глузувати;

Заварити кашу - затіяти якусь неприємну, копітку справу.

 

3. Робота з підручником. Виконати вправу 116 (Доберіть до кожного з поданих фразеологізмів слово-синонім. До слів-синонімів наведіть антоніми (якщо є)).

4.     Усне виконання вправ. Робота в парах

«Добери відповідник до фразеологізму» (Додаток 1).


Пекти раків (червоніти)   

Ні пари з уст (мовчати)    

Байдики бити (ледарювати)   

Баламутити голову (морочити)

Молоко на губах не обсохло (молодий)

Брати верх (гору, (перемагати)   

Накивати п'ятами (у теперішн. часі) ( втікати)

П'яте колесо до воза (зайвий)     

Врізати дуба (померти)  


5.Бесіда.

-  -Отже, який висновок можна зробити? (За смислом фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову).

- А чи  можна  сполучення  слів  у  фразеологізмі  поширювати  або замінити  окремі  слова,   не порушивши при цьому смислу звороту?
- Який можна зробити висновок? (Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів).
6. Робота з таблицею (слайд 11).
Після слів чи фразеологізмів ви написали б слово-уточнення: дуже, зовсім, сильно, старанно, повністю?

Слово

Слово-уточнення

Фразеологізм

Слово-уточнення

Втомитися

 

Не чути ні рук ні ніг

 

Не тямити

 

Ні в зуб

 

Переляканий

 

Ні живий ні мертвий

 

Тісно

 

Ніде й голку встромити

 

Плакати

 

Умиватися сльозами

 

Розбити

 

Упень розбити

 

Багато

 

Хоч греблю гати

 

Працювати

 

Чуба гріти

 

Довідка: Зважте, що на високий ступінь дії або ознаки вказують насамперед фразеологізми. Наприклад: не знати ні бе ні ме (зовсім не знати)

7.     Робота біля дошки і в зошитах.  
Записати речення, визначити члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм.
Ви послухайте його і на вус намотайте. (присудок).
Він заговорив дрібно й сердито, наговорив сім мішків гречаної мови. (додаток). Пішов козак світ за очі. (обставина).

-         Що ви помітили? Отже, який висновок можна зробити? (Фразеологізм виступає одним членом речення).
   8. Визначення джерел походження українських фразеологізмів.

Метод «Мозковий штурм». Діти, як ви думаєте, звідки взялися в українській мові фразеологізми?

Джерела фразеології (слайд 13):

         Усна  народна  творчість

         Біблія

         Давньогрецька

          міфологія

         Прислівя  і  приказки

         Крилаті  вислови

V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок

1. Доповни фразеологічні звороти (слайд 14).

Мов  води  в…

Вийти …  з  води

Тягти  за …

Стояти  над  …

Їхати  …

2.     Робота біля дошки. Виписати  фразеологізми. Прокоментувати походження.

Батьки не боялись важкої роботи. Щоденно трудились до сьомого поту. Ох як може чоловік жити, коли не має клепки в голові. Я люблю, щоб дівчина була бриклива, щоб мала серце з перцем. Задали пам’ятку, що до перших віників не забуде. На вулиці ллє як з відра, і я змок до нитки. Росте собі як горох при дорозі. Роботи стільки, що голова йде обертом і аж в очах потемніло. Козаки на коні - і шукай вітра в полі. Маріє, кінчай теревені правити. Ніколи не кривили ми душею, ділили щастя з добрими людьми.

3. Робота зі словником: за допомогою фразеологічного словника з’ясувати походження і значення фразеологізмів, підібрати до них антоніми.

Намотати на вус, стріляний горобець, відводити погляд, комар носа не підточить, тримати хвіст трубою.

4. Самостійна творча робота: закінчіть усно речення.

1)                     Надворі завивала хуртовина, ніхто не хотів…

2)                     У річці води як …

3)                     Після ранкової зарядки сон як…

4)                     Мама зранку до вечора крутиться як …

5)                     Ми з сестрою схожі як…

5. Робота з картками. А) Прочитати словосполучення, довести, що це фразеологізми. Увести два з них до самостійно складених речень:

Ахіллесова п’ята, Дамоклів меч, продавати витрішки, блудний син, зерно правди, колеса підкрутити, Гордіїв вузол, не один пуд солі зʼїсти, зарубати на носі, стріляний горобець.

Б) З'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення

Кров з молоком

Здоровий, міцний

Серед зими снігу не випросиш

Довго говорити

Знати як свої п'ять пальців

Нерозлучні

Трудитися у поті чола

Братися одночасно за кілька справ

Шукати голку в сіні

Безгрошів'я

Висіти на телефоні

Надміру скупий

Водою не розіллєш

Дуже добре

Гнатися за двома зайцями

Важко працювати

У кишені вітер гуляє

Безрезультатно

IV. Підсумок уроку.

Вся увага господарів присвячена тільки гостям, все найкраще – для гостей. Саме ця щира українська гостинність є однією з основних прекрасних рис українського народу. Ця неперевершена увага до гостей робить український народ одним із найгостинніших у світі.

Слово, у якого ми побували в гостях, хоче зробити нам подарунок: запропонувати висловлювати свої емоції фразеологізмами-вигуками. Це краще, аніж говорити «Блін», «круто», «вав».

Отже, вказують на почуття, емоції: от тобі й на, от тобі й раз, туди до лиха, тим-то й ба, ні пуху ні пера, хай йому грець, цур тобі, не доведи Господи, і треба ж (слайд 15).

«Мікрофон». «Сьогодні на уроці я...».

V. Оцінювання.

 VІ. Домашнє завдання.

 

Повторити вивчене про фразеологізми. На високий рівень (10-12) вправа 113.
На достатній рівень (7-9) вправа 107. На середній рівень (5-7) вправа 106.

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Кров з молоком

Здоровий, міцний

Серед зими снігу не випросиш

Довго говорити

Знати як свої п'ять пальців

Нерозлучні

Трудитися у поті чола

Братися одночасно за кілька справ

Шукати голку в сіні

Безгрошів'я

Висіти на телефоні

Надміру скупий

Водою не розіллєш

Дуже добре

Гнатися за двома зайцями

Важко працювати

У кишені вітер гуляє

Безрезультатно

 

 

 


І. ФРАНКО. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ПИСЬМЕННИКА.  «ІВАН ВИШЕНСЬКИЙ». ІСТОРИЧНА ПРАВДА ТА ХУДОЖНІЙ ВИМИСЕЛ У ТВОРІ

Конспект уроку української літератури у 8 класі

Download
Сидорович Л.В.І Франко.І.Вишенський.Ppt.
Microsoft Power Point Presentation 3.9 MB
Download
Сидорович Л.В. І.Франко.І.Вишенський.Кон
Microsoft Word Document 53.0 KB

Мета уроку:

·       Навчальна –  ознайомити учнів із основними фактами біографії І.Франка, розкрити світоглядні позиції українського митця-патріота; формувати поняття про історичну правду та художній вимисел у творі; формувати поняття про «історичну поему».

·       Розвивальна – розвивати увагу, уяву; удосконалити вміння колективної роботи в групах  і самостійно працювати, висловлювати власну думку, аналізувати, оцінювати.

·       Виховна – виховувати інтерес і повагу до творчості письменника; почуття національної свідомості, гордості за український народ.

Очікувані результати:
Учні повинні знати: основні події життєвого й творчого шляху  І.Франка; зміст твору, його жанр.

Учні повинні вміти: відтворювати сюжетну канву поеми, розкривати зміст літературознавчого поняття історична поема; творчо використовувати отримані знання.

Тип уроку.  Урок вивчення нового матеріалу.

Випереджувальні завдання: Прочитати поему “Іван Вишенський”, записати запитання, що виникли; відзначити незнайомі і незрозумілі слова. За бажанням намалювати ілюстрацію.

 

Обладнання: портрет І. Франка, презентація, дидактичний матеріал (картки), підручник, аудіозаписи шуму моря та церковних дзвонів .

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до навчальної діяльності.

Цей день в історії. Сьогодні, 26 листопада,  у світі традиційно відзначається    Всесвітній день інформації. Заходи проводяться щорічно з 1994 року за ініціативою Всесвітнього інформаціологічного парламенту.
         Інформація – відомості про що-небудь, незалежно від форми їх подання. Іноді повідомлення коштує дорожче за життя. Існує перека
з, що 13 вересня 490 року до нашої ери грецький воїн-гонець, який прибіг з Марафону до Афін, не зупиняючись в дорозі, впав замертво, але доніс звістку про перемогу над персами.
         Сьогодні обмін інформацією здійснюється через соціальні мережі. Тому умовно поділимо клас на три групи: «Однокласники», «В Контакті», «
Facebook».  

ІІ. Мотивація навчання.

         Хто хотів би бути успішною людиною? А хто хотів би досягти успіху на уроці? Які риси характеру необхідно проявити? Запишіть їх на надувній кульці: один учень самостійно, інший – із допомогою товариша.
         Отже, щоби досягти успіху в майбутньому, необхідно перші кроки робити вже сьогодні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Інтелектуальна розминка
Вчитель.
Ви вже не раз чули про І. Франка, вивчали його твори в молодших і середніх класах. Тому хочеться дізнатися, як ви засвоїли матеріал. Пропоную провести «Інтелектуальну розминку».
1. Хто прищепив любов Івану Яковичу до народної пісні? (Мати).
2. Народний псевдонім І. Франка. (Каменяр)
3. Творчість якого письменника Іван Якович вивчив майже всю напам’ять?
 (Т. Шевченка)
4. Назва циклу казок для дітей письменника. («Коли ще звірі вміли говорити»)
5. Колір фарби, що був у діжці (І. Франко, «Фарбований Ліс»). (Синій)
6. Твір в якому І. Франко відтворив прекрасні карпатські краєвиди, чарівну природу, народ, славний своєю героїчною історією. («Захар Беркут»)
7. Хто з героїв твору І. Франка «Захар Беркут» навчив тухольців робити метальні машини? (Мирослава)
8. Бронзову фігуру каменяра, що розбиває скелю встановлено на могилі І. Франка (у Львові на Личаківському цвинтарі).

ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа  уроку.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

         Сьогодні на уроці ми розкриємо для себе велич життєвого і творчого шляху І. Франка - митця, що проклав нові шляхи в культурі Слова... Вченого-гуманітарія світового масштабу. Мислителя і суспільного діяча. Провісника нашої державності.

Іван Якович Франко — великий мислитель, тож маємо чого вчитися у нього і в наші дні.

2. Життєвий і творчий шлях І. Франка (розповідь учителя)

ІВАН ЯКОВИЧ ФРАНКО (27. 08. 1856 — 28. 05. 1916)

3. Складання «доміно» — «Таланти і здобутки митця».

І. Я. Франко:

-  поет (11 прижиттєвих збірок);

-  прозаїк (10 повістей і романів, майже 100 творів малої прози);

-  драматург (понад 10 драм);

-  мовознавець (знав 14 мов);

-  громадський діяч (очолював філологічну секцію НТШ);

-  історик літератури (монографія «Нарис історії українсько-руської літератури»);

-  перекладач, автор переспівів;

- науковець (доктор наук);

-  фольклорист, етнограф (400 пісень, 1800 коломийок);

-  політик (у 1890 р. Франко і Павлик організували русько-українську радикальну партію; балотувався до австрійського парламенту та галицького сейму);

-  видавець (альманахи «Дзвін» і «Молот», журнали «Живе слово», «Світ», «Літературно-науковий вісник»);

- публіцист;

- філософ.

4. Франко. «Іван Вишенський». Робота над твором.

4.1. Короткий зміст твору.

4.3. Історична правда та художній вимисел

4.4. Виразне читання уривків твору.

Читання першого розділу – під звуки шуму моря (аудіозапис шуму моря.).

4.5. Історія написання. Історія і вимисел.

Твір «Іван Вишенський» (1900) виник в результаті вивчення життя і творчості видатного українського письменника-полеміста ХVІ–ХVІІ ст. Івана Вишенського. За основу поеми взято історичний факт його відречення від світу (аскетичне усамітнення на горі Афон) та звернення в 1621 р. православних українців до Вишенського з проханням остаточно повернутися в Україну, щоб допомогти захистити православ’я від католицької експансії. Для втілення головної ідеї твору — служіння Богу не в відірваності від світу, а в праці для рідного народу» (В. Погребенник). І. Франко відступив від історичної правди й завершив твір умовно-символічною картинкою: поверненням Вишенського по морю (як по суші) додому. Насправді ж він кілька разів лише відвідував Україну, два роки жив у Львові, у Скиті Манявському і було то значно раніше — 1604–1606 рр. Помер І. Вишенський на Афоні як «аскет-печерник».

4.6. Твір «І. Вишенський» І. Франко присвятив А. Кримському.

Міні-інформація про А. Кримського (розповідь учителя)

4.7. Тема:  зображення аскетичного усамітнення Івана Вишенського на горі Афон.

4.8. Ідея: «служіння Богу не в відірваності від світу, а в праці для рідного народу» (В. Погребенник).

4.9. Основна думка: призначення кожної людини — жити заради інших, прагнути надати допомогу ближньому, навіть якщо для цього потрібно пожертвувати своїм життям.

4.10. Жанр: історична  поема. Теорія літератури. Поняття про історичну поему

Історична поема — це ліро-епічний твір, у якому діють реальні історичні особи та художньо зображуються певні історичні події..

4.11. Композиція.

Експозиція: опис краси природи Афонських гір.

Зав’язка: проводи монахами І. Вишенського до печери.

Розвиток дії:  аскетичне перебування героя в печері.

Кульмінація:  відмова І. Вишенського у допомозі козакам — очолити боротьбу православних з католиками.

Розв’язка:  страждання аскетника від необдуманого рішення; повернення героя по морю (як по суші) додому.

4.12. Бесіда за змістом твору.

4.13. Проведення «Мікрофону». Висловити власну думку щодо питань:

-  «Вмотивуйте, чи хотіли б ви жити самостійно».

-  «Самотність — це щастя чи задоволення власних потреб?»

-  «Чи можна вважати рішення Івана необхідним?»

- як передавали інформацію в 16-17 ст.? А в 19 ст?

4.14. Робота у малих групах. Завдання на картках.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.     Дискусія. Правила ведення дискусії.

Проблемне питання.

Перебування І.Вишенського на Афоні – це втеча чи віра?

Що І.Вишенський вважав більшим гріхом – відректися від Бога чи від України?

2.     Асоціативне гроно.

 Одним словом записати асоціативне бачення постаті І.Вишенського. Поки учні міркують, звучить аудіозапис церковних дзвонів.

VI. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності. Визначення, яка соціальна група - «Однокласники», «В Контакті», «Facebook»  - була найактивнішою, її учасники отримують додатковий бал.

VІІІ. Домашнє завдання

Написати твір за поемою І.Франка «І.Вишенський».